Definition af SEO

Du har sikkert hørt om det før: SEO. Men hvad dækker begrebet egentlig over? I det følgende vil en definition af seo fremlægges, så du kan blive lidt klogere på, hvad det er for en størrelse. SEO står for Search Engine Optimization. På dansk kaldes områder for Søgemaskineoptimering. Det dækker over alt den for for “optimering” du kan foretage, for at blive mere synlig i søgemaskinernes søgeresultater – særligt med henblik på Google.

Hvad sker der, når man søger på Google?

Processen fra at du taster søgeord ind i Googles søgefelt og trykker Enter til at resultaterne kommer frem virker måske enkel. Men der sker imidlertid en masse på det splitsekund, det tager for Googles små robotter at gennemsøge Googles database for relevante sider. Google har over 200 ranking faktorer, der bestemmer, hvordan siderne i hjemmesiden skal placeres i de endelige søgeresultater. SEO’s formål er netop at få den bedste placering, når Googles små robotter via Googles Page Ranking vurderer, hvilke hjemmesider der er de mest relevante – SEO går kort sagt ud på, at identficere disse ranking faktorer og benytte dem i praksis.

Forskellige typer af SEO

Content Marketing og onsite SEO er de mest kendte former for søgemaskineoptimering. Offsite SEO er alt det, der foregår uden om din hjemmeside, men som peger på denne. Også er der hele den tekniske del af SEO. Alle har de indflydelse.